BABYDOLL MET ISABELLE A OP DE MUZIKALE TOER
De muzikale loopbaan van Babydoll begon totaal onverwachts. In de vroege lente van het jaar 1993 werd Antoine Bomon door de Gentse zangeres en radiopresentatrice Lily Castel uitgenodigd voor een radio-interview rond de aangekondigde activiteiten van zijn geesteskind Babydoll, dat live vanuit de studio van de druk beluisterde stadsradio ‘Roeland’ zou uitgezonden worden. Antoine Bomon kreeg in de praatstoel het gezelschap van de toen zeer populaire tv-omroepster en schrijfster Sabine De Vos. Tijdens het gesprek kwam Lily Castel met het voorstel om Babydoll ook maar eens als zangeresje te lanceren. Ook Sabine De Vos vond dit een schitterend idee. Antoine Bomon was het idee ook wel genegen, maar zei dat het niet eenvoudig zou zijn een geschikt stemmetje voor Babydoll te vinden.
Marc Van Beveren, stichter van het Gentse platenlabel 'Colour Record', producer en ontdekker/manager van het in de jaren negentig immens populaire tieneridool Isabelle A, had het radio-interview gehoord en belde al twee uur later aan bij Antoine Bomon, die met zijn toenmalige vriendin en medewerkster Ginette Cooman op de Overzet aan de Gentse Watersportbaan woonde. Marc was geïnteresseerd om een Babydoll single-cd op de markt te brengen. Antoine liet zich overhalen en een dag later nam Van Beveren al contact op met tekstschrijver/auteur Jan De Vuyst, die onder meer de meeste teksten schreef voor de hitsingles van Isabelle A. Jan overlegde met Antoine over de inhoud van het liedje, waarin de filosofie achter Babydoll gerespecteerd diende te worden.
Jan De Vuyst was toen al een bekende auteur, regisseur en tekstschrijver. Hij had al liedjesteksten geschreven en arrangementen verzorgd voor verscheidene populaire Vlaamse zangers en zangeressen (onder andere – naast de meeste songteksten voor Isabelle A – voor Wim De Craene, Koen Crucke, Miek en Roul en Jimmy Frey; later schreef hij ook nog songteksten voor onder meer Clouseau, Nicolle en Hugo en vele andere Vlaamse vedetten). Vele van de liedjes die hij schreef stonden maandenlang in de hitlijsten en haalden goud en platina. Maar ook met verscheidene scenario’s voor theater- en televisieproducties had Jan al hoge ogen gegooid. Hij had al verscheidene (internationale) prijzen in de wacht gesleept, waaronder in 1972 de Prijs van jury, pers en publiek voor het beste Nederlandstalige luisterlied, en in 1989 de EBU-prijs (Europian Broadcasting Union) voor Teevee-Tamtam, die op de toenmalige BRT door Isabelle A gepresenteerd werd. Op het moment dat hij met Antoine Bomon begon samen te werken aan het eerste Babydoll liedje werd de door hem geschreven 14-delige televisiereeks ‘Jungleboek’ ook nog eens bekroond met de 'Silver Award' op het Charleston International Film Festival. Antoine Bomon beschouwde het dan ook als een eer om met deze getalenteerde artiest te kunnen samenwerken.
Voor de compositie werd beroep gedaan op Lieven Coppieters, toen ook al een bekend en gewaardeerd componist, die al vaker met Jan De Vuyst had samengewerkt en al composities op zijn naam had staan voor verscheidene musicals, theaterproducties en televisiereeksen.
Een week na hun eerste bijeenkomst waren zowel de liedjestekst als de melodie klaar. Nu was het nog uitkijken naar een geschikte zangeres die in de huid van Babydoll wou kruipen. Het platenlabel ‘Colour Record’ die de eerste Babydoll single-cd zou uitbrengen, lanceerde via tal van Vlaamse kranten en tijdschriften een dringende oproep waarin gezocht werd naar een stem voor het cartoonkind Babydoll. Er kwamen tientallen cassettes binnen (je eigen stem via de computer opnemen op cd stond toen nog in de kinderschoenen). Er zaten ook stemopnames tussen van enkele bekende Vlaamse artiesten, maar geen enkele stem voldeed aan de wensen van Bomon en het productieteam. Marc Van Beveren wou de eerste Babydoll single-cd nog vóór de Gentse Feesten van het jaar 1993 uitgebracht hebben, zodat het singeltje tegelijk met het geplande ‘1ste Babydoll Kinderdroomfestival’ kon gelanceerd worden.
Isabelle A, de reddende engel
Er restte het team ondertussen maar enkele weken meer alvorens de Gentse Feesten en het ‘1ste Babydoll Kinderdroomfestival’ zouden aanvangen. Ten einde raad vroeg Marc Van Beveren aan Isabelle A of zij voor dit eerste singeltje in de huid van Babydoll wou kruipen. Isabelle A, toen 17 jaar, was in die jaren hét jeugdidool van Vlaanderen. Vrijwel al haar (door Jan De Vuyst geschreven) liedjes stonden vaak maandenlang in de Vlaamse hitlijsten en behaalden goud of platina. Ze was op feesten en festivals één van de meest gevraagde vedetten en had soms twee of meerdere optredens per dag. Ze had het dus bijzonder druk, maar omdat ze 'Babydoll zo’n lief en vertederend cartoonfiguurtje vond' zoals ze later in een interview verklaarde, stemde ze meteen toe. Isabelle vond zichzelf ook helemaal terug in de humane filosofie die achter het Babydoll figuurtje schuilging. Met haar single 'Blank of Zwart' die ze zong tijdens een beruchte aflevering van het befaamde tv-programma Panorama toonde Isabelle A zelf ook al haar engagement tegen racisme en ongelijkheid (de reportage toonde haar terwijl ze het nummer tegen racisme zong en buiten de toenmalige uiterst rechtse partij Vlaams Blok luidruchtig protesteerde tegen de opvang van asielzoekers in Lint).
Aanvankelijk was Antoine Bomon niet zo ingenomen met de keuze voor Isabelle A als vertolkster van de Babydoll stem, hoewel hij een grote bewondering koesterde voor het populaire en hard werkende tieneridool. Hij was er trouwens enerzijds erg blij mee dat een zo bekende vedette belangstelling had voor zijn cartoonfiguurtje. Maar het vrij unieke stemgeluid van Isabelle A was zeer herkenbaar en Bomon vreesde dat zijn cartoonfiguurtje daardoor teveel aan Isabelle A gelinkt zou worden en geen ‘eigen’ leventje zou kunnen leiden. Isabelle zei echter dat haar stem in de studio nog wat vervormd zou worden zodat ze meer op deze van een baby leek. Er werd bovendien afgesproken dat haar naam niet vermeld zou worden op de cover van de cd en het ook niet aan de pers zou meegedeeld worden dat zij aan Babydoll een stemmetje had gegeven. De Babydoll single zou ook niet opgenomen worden in de discografie van Isabelle A.
Intussen hadden Antoine Bomon en zijn vriendin/medewerkster Ginette Cooman ook de cover klaar voor de cd. Babydoll glijdt met een micro van een regenboog terwijl op de achtergrond een vredesduif en een eenhoorn symbool staan voor vrede, zuiverheid en (innerlijke) schoonheid.
En dan allen samen de opnamestudio in...
Enkele dagen later werd de uiterst professioneel ingerichte opnamestudio van Peter Gillis en Alain Vande Putte (Top Studio, Sint-Amandsberg bij Gent) voor twee volle dagen afgehuurd (zes jaar later werden in dezelfde opnamestudio ook de eerste liedjes van de succesvolle meidengroep K3 ingeblikt).
Het hele team ‘kampeerde’ er in totaal 27 uur voor de opname van het eerste Babydoll singeltje. 'Mijn bewondering voor Isabelle A werd tijdens die twee dagen nog een flink stuk groter,' schreef Antoine Bomon daarover later. 'De energie en het professionalisme dat dit jeugdidool uitstraalde werkte aanstekelijk op het hele team. Met haar samenwerken was heel inspirerend en bevredigend, en ik vond het ook heel fijn even deel te kunnen uitmaken van haar achtergrondkoor, ook al moest ik maar één woord telkens weer herhalen: ‘Babydoll, Babydoll’!'
Er bestaat nog een reeks foto’s van die twee bewuste opnamedagen in Top Studio (nog gemaakt met een kleine, analoge fotocamera). Ze werden nog niet eerder gepubliceerd en speciaal voor dit stukje geschiedenis van Babydoll ingescand.
.
Eerste opnamedag: Onder het luisterend oor van Jan De Vuyst en onder begeleiding van Lieven Coppieters oefent Isabelle A nog even de tekst in. Daarna volgen enkele proefopnames achter de glazen wand...
Tweede opnamedag
Tijdens de opnames van de coupletten staat Isabelle A alleen achter de glazen wand. Voor het refrein krijgt ze het gezelschap van Jan De Vuyst, Lieven Coppieters, Antoine Bomon en zijn vriendin Ginette Cooman, die allen samen het achtergrondkoor vormen. Veel tekst hebben ze niet moeten instuderen. Hun zangbijdrage beperkt zich tot het 'uitschreeuwen' van 'Babydoll! Babydoll!'. Toch heeft Antoine Bomon het heel lastig om de maat te houden en er moet dus eindeloos herbegonnen worden.
In spanning beluisteren Jan De Vuyst, Marc Van Beveren, Geert Van Deinze (toenmalige manager voor de Babydoll producties), Antoine Bomon, Ginette Cooman en Lieven Coppieters de eerste proefopnames. Lieven Coppieters en zijn technicus blijven voortdurend aan de opgenomen gedeeltes sleutelen. Ook Isabelle A beluistert tussendoor de al opgenomen gedeeltes, terwijl Jan De Vuyst haar nog wat richtlijnen geeft.
Het team - met inbegrip van Isabelle A - verbleef de eerste dag 13 uur constant in de opnamestudio en de tweede dag 14 uur. Ze aten er wat aangevoerde sandwiches ter plaatse en zo nu en dan was er een welkome koffiepauze. En tussendoor werd er ook al eens gelachen met een valse noot of een technisch miskleuntje.
.Eerste Babydoll single-cd vindt haar weg naar pers en luisteraars
Enkele dagen vóór de aanvang van de Gentse Feesten en van het 1ste Babydoll Kinderdroomfestival op het Sint-Michielsplein rolde de eerste Babydoll single-cd van de persen. Het singeltje werd voorgesteld tijdens een Radio 2 live-uitzending in de Lakenhalle van het Belfort aan het Sint-Baafsplein. Het waren de legendarische radiopresentator Ro Burms en de bekende zangeres/ radiopresentatrice Micha Marah (foto) die Babydoll voor het eerst de ether instuurden. In de daaropvolgende dagen werd het Babydoll singeltje ook voorgesteld op tal van andere Vlaamse radiozenders. En ook aan de geschreven pers ging de lancering van de eerste Babydoll single-cd niet voorbij. Vrijwel alle Vlaamse dag- en weekbladen schonken er enige aandacht aan.
Antoine Bomon en zijn toenmalige vriendin en medewerkster Ginette Cooman tonen aan de fotograaf van 'Gazet van Antwerpen' de originele tekening voor de cover van de eerste Babydoll single-cd. Teken- en beeldbewerkingsprogramma's voor de computer stonden toen nog in de experimentele fase en alles werd dus nog met de hand ontworpen en uitgewerkt.
.Isabelle A dan toch gelinkt aan Babydoll
Antoine Bomon was niet 100 procent tevreden over de Babydoll cd-productie. Tekst en melodie waren nagenoeg perfect, maar het stemmetje van Babydoll klonk toch nog te volwassen, hoe goed Isabelle A in de opnamestudio ook haar best gedaan had om haar stem wat 'baby-achtiger' te laten klinken. Wegens tijdgebrek was de productieploeg er niet meer toe gekomen de stem nog wat elektronisch te bewerken en de stemkleur van Isabelle A was nog heel duidelijk herkenbaar. Het duurde dan ook niet lang voor media en luisteraars er achter kwamen dat tieneridool Isabelle A een stemmetje gegeven had aan Babydoll. Het nog langer ontkennen had geen enkele zin meer, en zowel Antoine Bomon als Isabelle A gaven het uiteindelijk toe. Zoals aanvankelijk tussen de twee afgesproken was, werd de Babydoll single later echter niet in Isabelle A’s discografie vermeld (alleen de bekende radiomaker Marc Brillouet verwijst 11 jaar later kort naar de samenwerking tussen Isabelle A en Antoine Bomon .
.
Isabelle A op bezoek bij Babydoll
Omdat het dan toch geen geheim meer was wie achter het stemmetje van Babydoll zat, bracht Isabelle A een jaar later, tijdens het 2de Babydoll Kinderdroomfestival (dat plaats vond in Flanders Expo te Gent tijdens de Internationale jaarbeurs van Vlaanderen), een bezoek aan het vertederende cartoonkind Babydoll en haar feeërieke spelattracties, voor een uitgebreide fotoreportage voor het maandblad 'Toppers Magazine', waarin Isabelle A verklaarde dat ze haar stem aan Antoine Bomon's cartoonfiguurtje verleend had omdat ze 'Babydoll zo'n lief en vertederend figuurtje' vond.
Antoine Bomon en Isabelle A poseren voor het Babydoll standje in Flanders Expo. Daarna meten ze even hun behendigheden op enkele Babydoll speelattracties.
Tijdens deze fotoreportage zong Isabelle A voor de eerste en meteen ook laatste keer live en zonder geluidsinstallatie het Babydoll liedje, staande voor het Babydoll Kleuterpaleis. Daarna poseerde ze nog voor het maandblad 'Toppers Magazine' bij een aantal Babydoll attracties en met enkele fans.
Babydoll en Isabelle A verschenen daarna nog een paar keer samen in enkele week- en maandbladen en gingen daarna weer elk hun eigen weg. Het Babydoll singeltje werd nog regelmatig gedraaid op tal van radiozenders, maar kwam niet in de hitlijsten terecht. Het bezorgde Babydoll wel een grotere naambekendheid en nog enkele duizenden nieuwe fans. Het singeltje is thans niet meer te verkrijgen. Antoine Bomon zelf bezit nog één exemplaar, maar dat doet hij voor geen geld ter wereld van de hand. Het is een mooie herinnering aan een fijne samenwerking tussen zijn geliefd cartoonkind en een talentvol en gevierd tieneridool uit de jaren negentig. En later ging Babydoll nog een paar nieuwe muzikale avonturen tegemoet...
Hoe leuk vind je deze pagina?
BEKIJK OOK: